طرفداران انیمیشن و جلوه های ویژه

اگه میخوای انیمیشن ساختن یاد بگیری؟ اگه سوالی در مورد انیمیشن و جلوه های ویژه برات پیش اومده؟! ... راهو درست اومدی!!

رندرگیری سه بعدی
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳٠ آذر ۱۳٩٠
 

 سلامی به سردی شب یلدا!

به داغی کرسیه خانوادگی ... به شیرینی هندونه و آجیل و آبنبات! ... به حس قشنگ ایرانی بودن!

سلام!!!

من یه معذرت خواهی مفصل بدهکارم به شاهین عزیزم پای سوالی که پرسید و جوابش نیمه کاره موند! ...

اگه میشد استادای دانشگاه رو برای امتحان گرفتن Stop کرد حتما این کارو می کردم ولی خب چاره چیه!...

شاهین جان رندر گیری سه بعدی رو شما در همه ی برنامه های گرافیکی تقریبا می تونید ببینید ... از 3ds max که برنامه ایه برای طراحی بگیر تا maya و after effect و vue و ... طریقه اش هم خیلی آسون تر از فیلمبرداری واقعی به شکل سه بعدی هست ... تو برنامه به صورت از پیش تعیین شده وقتی شما میخواین از لوکیشنتون تصویر یا تک فریم سه بعدی بگیرین ... برنامه برای شما سه دوربین ایجاد می کنه ...

که یکی به عنوان دوربین اصلی وسط قرار میگیره و دو تا دیگه چپ و راست اون... اگه موفق شده باشی تصاویر سه بعدی رو ببینی ( مخصوصا بدون عینک) ... میبینی که یه تصویره ولی از یه طرف بیشتر رنگهای بنفش و آبی به چشمت می خوره و از طرف دیگه رنگای قرمز و تند به عبارت دیگه سمت راست رنگهای سرد مثل آبی و سمت چپ رنگهای قرمز و گرم ... که اینا با هم تلفیق میشن و برای مغز شما ارتفاع رو تداعی می کنن...

و بعد میان با برنامه هایی مثل after تک فریم های سه بعدی رو که یه وقتهایی از 11 یا 12 لایه تشکیل میشه رو کامپوزیت می کنن و میبندن ... با قابلیتهای برنامه افترافکت در رندر سه بعدی فیلم سه بعدی رو با انیمیشنش تلفیق می دن و رندر می گیرن ...

اینم چندتا عکس سه بعدی ...

 

امیدوارم جوابتو گرفته باشی داداش!

بازم عذر خواهی می کنم به خاطر دیر شدن!


 
 
مفهوم و کشمکش ها در داستان!
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٠
 

سلام

چند شب پیش یه بحثی رو شروع کردم در باب داستان انیمیشن که به صورت اجمالی و تیتروار بودش و الان میخوام دو تا از این چند مبحث رو بازش کنم و بیشتر بهش بپردازم:

محل Location

کشمکش ها

لحظه ی آغاز Inciting Moment 

سوال داستان Story Question 

مفهوم Theme

نیاز Need

منحنی Arc

پایان و نتیجه گیری Ending/Resolution

---------------------------------------------------------------------------

کشمکش ها:

 

وضعیت یا مشکلی هست که مابین کاراکتر و هدفش قرار می گیرد و تنش را بوجود می آورد.
این کشمکش ها در چند حالت می تواند رخ دهد. مثل :

ذهن در مقابل نیروی عضلانی : یک نیروی بی رحم یا جانور، در مقابل قدرت ذهن و تکنولوژی قرار می گیرد.

فقر در مقابل مکنت : در مورد افرادی که برای رسیدن به تحصیل و پیشرفت هستند.

خوبی درمقابل بدی : کاراکتر های خوب، در مقابل کاراکتر های بد.

شجاعت و بقا : این کشمکش معمولا محیطی است. فاجعه ای رخ می دهد و در این موقعیت جدید محیط، تلاش برای بقا آغاز می شود.

وضعیت وسوسه انگیز : کشمکش هنگامی شکل می گیرد که کاراکتر در مقابل عدالت، خدا ، طبیعت و… بایستد.

موقعیت جدید : کشمکش در مورد کاراکترهایی است که در موقعیت جدید بر بدبختی پیروز شده و دوست می شوند.

داستان عاشقانه : معمولا بر پایه ی ارتباط عاشقانه دو نفر استوار است. آنها به هم می رسند یا جدا می شوند.

(هرچی این تنش بیشتر باشه داستان قشنگ تر میشه ... البته اینم باز سقف خودشو داره ... یهو نشه مثل سریال ستایش 5 ماه مردمو سر کار بزارن!)

---------------------------------------------------------------

مفهوم

داستانها معنی دارند، آنها فقط روایتی از چند حادثه نیستند. معمولا درباره ی چیزی عظیم و عمیق سخن می گویند. این معنی غالب داستان، همان مفهوم و ریشه ی داستان یا theme را شکل میدهد.
این ریشه ها معمولا بر اساس نیاز انسان است. مانند :
• نیاز فیزیکی
• نیاز عقلی
• نیاز روحی یا غیر مادی
در داخل این ۳ نیاز اصلی، ما شاهد عناصری از قبیل :
غذا – سرپناه – آسایش – مقبولیت – انگیزه / تحرک – عشق – فرمانروایی و…هستیم.
در فیلم های بلند انیمیشن، معمولا یک ریشه ی اصلی مورد بحث بوده و انشعابات آن در صحنه ها و کاراکتر های ثانویه گنجانده می شود.
این مفهوم، در فیلم ها آشکار نیست، بلکه با استفاده از احساس است. احساسی که می گوید :” من این فیلم رو دوست دارم، و مایلم دوباره ببینمش “

به عنوان مثال: در فیلم Iron Giant مفهوم اصلی این است :” شما به آنچه که انتخاب می کنید تبدیل خواهید شد” همان جمله ای که گیانت در انتهای فیلم بدان عمل کرد و تبدیل به قهرمان شد. او در نقطه ی اوج فیلم” Crisis “اسلحه نداشت، ولی با این انتخاب ، خود تبدیل به اسلحه شد و نیز یک قهرمان جاودانه گشت.
باید در مورد آن فکر کنیم و از خود بپرسیم که دغدغه ی اصلی این فیلم چیست؟ و به عناصری که برای بیان آن مفهوم استفاده شده دقت کنیم.
صرفنظر از تفاوت در زمان پخش، بودجه، پیچیدگی، منابع و… یک انیمیشن، نیازمند به شفافیت، سادگی در ساختار است. ایده ها برای یک فیلم انیمیشن معمولا با اهداف بزرگتری نسبت به انیمیشن های کوتاه هستند. در این صورت، نیاز به قهرمان، پردازش آن با تمامی عناصر داستانی با حساسیت خاص مد نظر است. قهرمان با کشمکش رودررو می شود ( چندین حادثه در چندین مکان ) تا وقتی به بحران برسند (روحی، روانی ، فیزیکی ) درسهایی که آموخته بود، تصمیم می گیرد و پیروز می شود. برای اکثر انیمیشن سازان، یک مفهوم کلی در نظر است، کشمکشها برای ایجاد و تشدید روند داستان با یک یا دو کاراکتر، یک یا دو فضا، و دیگر لوازم و نیاز ها که به پیشبرد داستان کمک کند.
لحظه ی آغازین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اولیه فیلم است. اتفاق غیر منتظره رخ می دهد، شاید در همان لحظه ی آغازین، این اتفاق رخ دهد. و ادامه داستان…
به طور خلاصه :
• کاراکتر به دنبال هدفی است
• اتفاقی رخ می دهد و او را به حادثه می خواند
• با کشمکش رو در رو می شود
• در اوج، همه چیز بد می شود
• نزدیک است تا همه چیز را از دست بدهد
• درسهایی می آموزد
• انتخاب سختی انجام می دهد
• در نهایت موفق می شود و به هدفش می رسد

داستان ها را نقل می کنیم تا :
• سرگرم شویم
• درس بکیریم
• خودمان را با دیگران مقایسه کنیم
• با دیگران گفتگو کنیم
• دنیا را از چشمان دیگران ببینیم
• یاد بگیریم ، چرا انسانیم؟

چرا اکثر فیلم ها شبیه به هم هستند ؟
• چون به نحو کلیشه ای از ساختار الگوی شخصیت ها استفاده می کنند
• چون شخصیت های محدودی دارند
• چون کشمکش های محدودی دارند
• چون مفهموم کم مایه یا کم ارزشی دارند
در فیلم های کوتاه انیمیشن، باید از تعداد کاراکتر محدود، فضای محدود، یک کشمکش و یک مفهموم استفاده کنید.

منبع اول

منبع دوم


 
 
میخوام انیماتور بشم!!
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٠
 

برای شروع یادگیری چه نرم افزار(ها)یی بهتره؟و غیر از طراحی شخصیت چه تمرینی مناسبه؟

شاید این سوال یکی از سوالات شما دوستان باشه که باید چطور وارد این دنیای بی انتها و هیجان انگیز بشیم؟

جواب این سوالو میذارم به دوش آقای بابک نکویی مدیر وبلاگ انیمارت ... که خب چون کارشناس این حرفه هم هستن طبیعتا بهتر از من حقیر میتونن راهنمایی بکنن!( حتما بخونین!) ...

مهم نیست که به چه تکنیکی علاقه مندید, 2D, 3D, Stop motion,... etc اما اول باید با اصول ساخت انیمیشن آشنا بشید. مخصوصا متحرکسازی یا انیمیت. در اکثر آموزشگاههای معتبر جهان، آموزش انیمیشن با آموزش نرم افزارهای maya ،max، یا flash شروع نمیشه. بلکه از اصول مهم اولیه شروع میشه و بعد به پرورش خلاقیت توجه میشود. مگر شما بخواهید به شکل کاملا تخصصی آموزش ببینید که در این صورت دوره های خاص و معمولا گران قیمتی وجود داره. اما اگر شما جزو اون دسته از علاقه مندهایی هستید که هنوز با انیمیشن آشنایی کاملی ندارید و تازه میخواید وارد این رشته هنری بشید توصیه من رو جدی بگیرید و دنبال نرم افزار نگردید و سعی کنید اصول اولیه و مهم این رشته رو یاد بگیرید. در حال حاضر من کلی آدم مسلط به نرم افزارهای مختلف رو میشناسم که خلاقیت هنری و بصری پایینی دارند و آرزوی ساخت یک انیمیشن خوب. پس متحرکسازی و طراحی و داستان پردازی و روایت بصری رو یا بگیرید، نرم افزار لزوما مشکل را حل نمیکند.  در ضمن adobe after effect و photoShop برای شروع مناسبند در مراحل پیشرفته تر میتونید نرم افزارهای تخصصی 2d یا 3d رو انتخاب کنید.

منبع


 
 
حالت های صورت
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٠
 

بازم سلام ...

انیمیشن با فیلم از جهات زیادی متفاوته و فرق میکنه ...

خیلی نمیتونم یکی یکی مثال بزنم ... مثلا نوع فیلمبرداری، نوع لوکیشن ها ، نوع بازیگرها و غیره ...

توی فیلمها بازیگر حتما نیاز نداره اشک بریزه و اخماشو تو هم کنه و زار زار گریه کنه تا بیننده باور کنه که طرف ناراحته! ... مثلا گونگ بوک تو سریال امپراطور دریا ( اولین سریالی که من ناخواسته باهاش گریه کردم وقتی آخر فیلم مرد) ... تو این سریال گونگ بوک میرفت لب دریا و به دور دست خیره میشد یا جومونگ ... یه جا پشت میز میشست، دست قلم شدشو میذاشت رو میز و فکر می کرد! ... اما ما میفهمیدیم که ناراحته و شایدم خیلی ناراحته ...

ولی توی انیمیشن این احساسات مثل خوشحالی ، ناراحتی، بغض ، شوق، شادی و ...

باید به صورت کاملا گویا و عمیق ادا بشه ... و شما الان تقریبا توی همه ی انیمیشن ها این اصل رو میبینین ...

دوست خوبم میرتوحید رضوی (مدیر وب پویانما) ... یه مجموعه عکس از خودش رو روی وبش گذاشته که مال قدیم ندیماشه ولی خیلی خوب احساسات یه کاراکتر رو به نمایش کشونده و میتونه مدل خوبی برای ساختن کاراکتر باشه!

راستی! ... راستی! ... نزدیک بود یادم بره توضحیات خودش رو هم بذارم:

روز های قدیمی و خوب… یادش بخیر، به دنبال Ref بودن برای انیمیشن خودی و غیر خودی نمیشناسه ! این تصاویر برای اوایل سال ۸۶ هست… دوست دارم بعد از این همه مدت با هم دوباره به این تصاویر نگاه کنیم، شاید به کار آمد ! .

عکس با کیفیت بالا

منبع


 
 
آشنایی بیشتر در مورد مراحل سه گانه تولید در انیمیشن
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٠
 

سلام

در کامنت قبل توضیحاتی رو در مورد مراحل سه گانه تولید به صورت اجمالی و گذرا عرض کردم ولی خب کامل نبودن و خودم حس کردم...

تو اینترنت که سرچ می کردم باز هم با وبلاگ خوبی آشنا شدم که مطالب خوبی رو در این باب ارائه کرده بود و گفتم خوبه که اینو بذارم که بخونیم و بهتر در مورد اینکه از کجا باید شروع کرد؛ بدونیم:

تولید فیلم انیمیشن هنری است که از زمان ایده پردازی تا ساخته شدن، مراحل پرشمار  و گوناگونی را سپری می کند. در مقایسه شاید بتوان آنرا به هنر سفالگری تشبیه کرد. همانطور که یک گلدان زیبا از زمانی که هنوز خاک خام است تا زمانی که از کوره پخت لعاب در می آید،باید مراحل مختلفی را سپری کند وهیچ مرحله ای نمی تواند پس و پیش یا حذف شود، تولید انیمیشن نیز از پشت سر هم قرار گرفتن مراحل مختلف و متفاوت و در عین حال کاملاً مرتبط تشکیل یافته است. در این مراحل نیز مانند مثل زیبای فارسی فوت کوزه گری، در انجام این مراحل فوت و فن های بسیاری را باید رعایت کرد که محصول ساخته شده به مذاق تماشاگر خوش بیاید. بر این باورم که دانستن درست و دقیق این مراحل قدم نخست یادگیری این هنر است.

 تولید یک فیلم انیمیشن در هر شکل و شمایلی، کوتاه، بلند، سریال و... شامل سه بخش است.

1-       پیش تولید: بخش خلاقانه تولید فیلم است. ایده های مختلف، داستان پردازی و شکل نهایی فیلم از نظر بصری در این بخش شکل می گیرد.

2-      تولید: این بخش، بخش اجرایی ساخت فیلم انیمیشن است. در این بخش ایده های بخش قبل و اجزا مختلف انیمیشن تفکیک و تولید می شوند. این مرحله به دو بخش کلی تولید تصاویر ثابت مثل پس زمینه ها و متحرک تقسیم می شود.

3-      پس از تولید: این بخش مانند بخش مونتاژ کارخانه اتومبیل سازی است. مراحلی که در بخش تولید ساخته شده در این مرحله با هم ترکیب می شوند و محصول نهایی با فرمت دلخواه مثل DVD خروجی گرفته میشود.

هر کدام از این سه مرحله خود نیز شامل بخشهای دیگری می شوند.جدول زیر بخش های سه گانه تولید یک فیلم انیمیشن دوبعدی"2D" را به تفکیک مراحل نشان میدهد.

 

1-       در تولید انیمیشن معمولا صدای گویندگان و موسیقی قبل از متحرکسازی برداشته می شود.

2-      اگر متحرکسازی از ابتدا توسط تبلت و مستقیم در کامپیوتر انجام شود، به مرحله اسکن نیازی نخواهد بود.

پس همانطور که دیدید، مرحله طراحی شخصیت در قسمت پیش تولید، قبل از مرحله استوری بورد،  پس از مراحل طراحی محصول و ایده پردازی بصری و همزمان با مرحله طراحی فضاست.

طراحی محصول یعنی چه؟ (What does  it mean Production Design? )

دقبقاٌ به معنی طراحی و مشخص کردن  سبک بصری فیلم یا به عبارتی ساده تر، ترجمه متن به تصویر است. هنرمند طراح محصول Production designer  زیر نظر کارگردان و با همکاری کارگردان هنری کار می کند. البته نباید فراموش کنیم که سبک بصری یک فیلم، در بخش های بعد کامل و اجرایی شده وکیفیتش به توانایی تیم هنرمندان و طراحان لی آوت، طراحی شخصیت و نقاشی زمینه دراستفاده و اجرای ایده های شکل گرفته در مرحله پیش تولید بستگی دارد. اینکه این مرحله چه اهمیت و تاثیری در بالا بردن کیفیت بصری و هنری فیلم دارد نیاز به تاکید ندارد

   

 

سبک بصری فیلم Visual Style چیست؟

سبک بصری فیلم همان چیزی است که به عنوان خروجی فیلم دیده می شود و به آن به اصطلاح قیافه ی فیلم یا Look  میگویند. چگونگی انتخاب قیافه ی یک فیلم انیمیشن مستقیما به داستان آن برمی گردد. اینکه شخصیت های داستان یا بعبارتی بازیگرانش انسانند یا حیوان؟ داستانش تخیلی است یا واقعگرایانه؟ مخاطبش کودک است یا بزرگسال؟. هنرمند ایده پرداز با هدایت کارگردان فیلم، سبکی را بر می گزیند که متناسب با حال و هوای داستان است و بیشترین تاثیر را بر جذابیت فیلم می گذارد. برای اینکه خروجی فیلم در حین  ساخت  تغییر نکند و یکدست بماند، نتیجه کار هنرمندان طراحی محصول معمولا در یک کتابچه به نام راهنمای سبک بصری Style Guide گردآوری میشود که حاوی دستورالعمل های پایه در چگونگی طراحی فضا و شخصیت ها  برای بخش های مختلف تولید شامل لی آوت، نقاشی زمینه، متحرکسازی، جلوه های ویژه، قلم گیری و بخش انتخاب رنگ است.   

البته این آموزش بیشتر برای دوستانیه که انیمیشن های دو بعدی رو دوست دارن و میخوان توی اون زمینه فعالیت کنن ... اما اونایی که (مثل من) انیمیشن های سه بعدی رو بیشتر می پسندن... میتونن به این لینک برن و توضیحات تیتر وار رو ببینن که مراحل کامل تولید رو نام برده اما برای تنوضیحش چون میخوام کامل و جامع باشه باید صبر کنن تا به تدریج اونها رو بگم.

منبع


 
 
مرحله تولید تهران 1500 به پایان رسید!
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۸:٤٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٠
 

سلام

هر انیمیشن و فیلمی در ساخت خودش باید سه مرحله رو پشت سر بگذاره یکی پیش تولید دومی تولید و سومی پس تولید ...

انیمیشن تهران 1500 هم همین جمعه ای رندر آخرین فریم ها و سکانس هاش تموم شدو مرحله تولیدشو پشت سر گذاشت و وارد مرحله پس تولید شد ... که شامل صداگذاری افکت ها و موزیک متن و غیره میشه ... حرف خاصی نیست فقط توضیحات میر توحید رضوی از وبسایت پویانما خوندنیه ...

جمعه – ۱۸ آذر ۱۳۹۰، باخبر شدیم تیم رندر و کامپوزیت انیمیشن بلند تهران ۱۵۰۰ مشغول رندر آخرین فریم های این انیمیشن هستند و بالاخره با تمامی چالش هایی که پس پشت نهاده شد، تمامی شات ها و سکانس ها ی این انیمیشن رندر شده است.

باید منتظر اتمام دوبله نهایی، افکت و موزیک باشیم .

 

طراحی پوستر :بهرام عظیمی - میر توحید رضوی

 

این انیمیشن که شهر تهران را در سال ۱۵۰۰ شمسی به تصویر می کشد، از شخصیت و کاراکترهای بازیگران مشهور سینما هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، محمدرضا شریفی نیا، حبیب رضایی و حسام نواب صفوی بهره برده است.

فیلمنامه «تهران ۱۵۰۰» را امیر مسعود علمداری و بهرام عظیمی با مشاوره محمد رحمانیان، پیمان معادی و حبیب رضایی نوشته اند.

فیلم در ژانر کمدی است و داستان آن درباره گذشته و حال پیرمردی ۱۶۰ ساله به نام اکبرآقا (مهران مدیری) است و زمان داستان ۱۵ روز قبل از تحویل سال ۱۵۰۰ هجری شمسی است. در سال ۱۵۰۰ ربات ها در کنار مردم زندگی می کنند و آدم ها  می توانند با امکانات پیشرفته پزشکی تا ۱۶۰ سال زندگی کنند…

 

عوامل این انیمیشن عبارت اند از :

مدیر پروژه : سید هادی منبتی ، کارگردان:بهرام عظیمی

فیلم نامه: امیرمسعود علمداری ، بهرام عظیمی مجری طرح:محمد ابوالحسنی مدیر تولید: اسماعیل شرعی انتخاب بازیگران: حبیب رضایی طراحی فضا و وسایل: حمید بهرامی استوری برد: مانی وطن‌دوست طراحی لباس: فائز علیدوستی سوپروایزر هنری  و لی اوت: بهرام ارجمندنیا سوپروایزر جانبخشی:حمید حقانی سوپروایزر جلوه های بصری: کیوان شادانفر مدیر دوبلاژ: مهرداد رئیسی موسیقی با کلام:استودیو سیگنال استودیو عکاسی: مینا نقی‌لو، شرکت هفت هنر هفت آسمان عکاس: میلاد پیامی مدیریت شبکه و فن آوری اطلاعات:مهندس فرهاد کاظمی کارشناسان شبکه و فن آوری اطلاعات: مهندس مازیار سلیمانی،مهندس محمد  ستوده،مهندس محمد کاظمی،مهندس امیر پرکار،مهندس محمد زاهد مدیر مالی: سید مهدی عطار تبدیل  فیلم:احسان عظیمی دستیار تولید:حامد تاجیک اسکن:بهنام عظیمی مترجم:لاله نقی لو

مدل‌سازی،لی اوت ،جانبخشی ،نورپردازی،رندر:  لیلا شعبانی نژاد ، فرهاد صفی خانی، یاشار خانپور، حسینعلی طهماسبی، امیر محمد، فرزاد ملکی، احمد اخلاقی، میرتوحید رضوی، مبر امید رضوی،  امید جعفری،ندا کافی، امید افروغ، محمد فرجام فرد،ناصر نجفیان،آرش احمد سهی،حسام آقاجانی،حسین ادیب، میلاد بطحایی،ابراهیم علوی زاده، امیر فیض،امیرنکوهمت،مرتضی قمری،مرتضی مقدم،محمدرضا عرب یارمحمدی،مهدی فرحدل مشاورین فیلمنامه: محمد رحمانیان، پیمان معادی،حبیب رضایی مشاورین معماری: دکتر شهاب کاتوزیان، مهندس شهرام گل‌امینی، مهندس رامین صفری‌راد، مهندس رضا دانشمیر، مهندس محمد مجیدی بازیگران استوری بورد:سیروس کهوری نژاد،امیر کربلایی،الهام جعفر نژاد،زهرا اکرمی،حجت شرقی پور،مینا مقدم حصاری بازیگران: هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهران مدیری، گوهر خیراندیش ، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، حسام نواب صفوی و مرحوم محسن رسول اف تهیه کننده: “ مؤسسه نسل اندیشه سبز ”،عبدالحسین ابولحسنی

منبع


 
 
شخصیت کاراکترهای داستان
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٦ آذر ۱۳٩٠
 

سلام

شاید این مقاله بتونه تکمیل کننده مقاله قبلی باشه!

تو این مقاله ما میفهمیم اصولا چه شخصیت هایی باید در داستان باشن و هر کردوم چه ویژگی هایی دارن...

مقاله خوبیه ولی من لازم دونستم یه چیزایی رو بهش اضافه کنم که اونا رو با رنگ آبی تایپ می کنم:

در فیلم ها و داستان ها، شخصیت ها بر اساس یک قالب مشخص و معینی حضور می یابند.
این نقش ها از الگوی اولیه با نام archetypes تبایت می کنند. کریس وُگلر Chris Vogler در کتاب A Writer’s Journey این شخصیت ها را این چنین طبقه بندی می کند. شخصیت هایی که اکثر فیلم هایی که اکنون می بینیم بر اساس آن نوشته می شوند.
۱- قهرمان The Hero : قهرمان و شخصیت اصلی داستان(قهرمان داستان همیشه آدم خوبیه ... حالا ممکنه اول داستان این کاملا معلوم باشه و ممکنه هم ما تو آخرین لحظات فیلم اینو متوجه بشیم ... میتونه اول فیلم اصلا یه آدم بد یا نیمه بد باشه و بعد در آخر داستان خوب بشه ولی در کل قهرمان همیشه خوبه... چرا که اگه بد باشه بنابراین ضد قهرمان خوب میشه و این باعث میشه جای این دو تا عوض بشه ...پس در کل باید یکی خوب باشه یکی بد!)
۲- مرشد The Mentor : شخصی که دوست قهرمان است و همیشه به او کمک می کند.(این شخصیت دیگه مثل قهرمان نیست که حتما باید خوب باشه ... این شخصیت میتونه اول فیلم ادای آدم خوبا رو در بیاره و آخر کار بدی خودشو نشون بده ... همچنین این شخصیت میتونه کاراکتر طنز هم باشه که چند سطر دیگه بهش می پردازیم ... این شخصیت میتونه خیلی خوب باشه اما نباید اونقد تمام کمال باشه که نقش شخصیت اول دیده نشه و زیر سایه اون قرار بگیره ... به خاطر همین تو خیلی از فیلما اینجور شخصیت ها یا میمیرن، یا نقصی دارن (کامل نیستن مثل خود قهرمان)، یا پیر هستن و ...)
۳- جارچی The Hrald : شخصی که اخبار مهم در داستان را اعلام می کند. این نقش گاهی اوقات از کاراکتری به کاراکتر دیگر منتقل می شود
۴- آدم پست The Shadow : شخصیتی که معمولا شرورو نابکار است و مانع قهرمان می شود. (ضد قهرمان) در فیلم های میازاکی، گاهی اوقات این کاراکتر در درون خود قهرمان است.
۵- محافظ the Treshold Guardian : گارد محافظ، شخصیتی که در میان داستان ، سر راه قهرمان قرار می گیرد که پس از پشت سر گذاشتن او به راه خود ادامه دهد. نمونه این شخصیت، اژدهایی است که در فیلم شرک از فیونا محافظت می کند.
۶- دلقک یا کاراکتر طنز the Tricker : کاراکتری که معمولا جنبه طنز داستان با اوست و گاهی اوقات نیز باعث می شود قهرمان از مسیر اصلی منحرف شود.(و ممکنه به خاطر دست و پا چلفتگیش برای قهرمان دردسر ایجاد کنه ولی بازم باعث ایجاد هیجان در داستان میشه ... همچین کاراکترهایی رو میتونیم تو عصر یخبندان به نام سید و تو شرک به نام خره بشناسیم که خیلی هم دوست داشتنین!)
۷- ShapeShifter : کاراکتری که از یک فرم به فرم دیگر تغییر می کند. این موجودات در بسیاری از فرهنگ ها یافت می شوند و می توانند هر وقت که بخواهند به موجود یا شیئی تبدیل شوند. مثل تبدیل شدن به آخرین چیزی که سر راهشان بود. مثل جادوگران خبیث !

8- کاراکترهای مرموز: کاراکترهایی که میتونن بد باشن یا خوب... میتونن قهرمان و شرور باشن یا شخصیت حاشیه ای اما بسیار ناشناخته و جالب ... مثل شخصیت اسنیپ در هری پاتر ...

 

منبع


 
 
چگونه داستان بنویسیم( فیلم یا انیمیشن)
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٦ آذر ۱۳٩٠
 

سلام

یکی از بهترین مقاله هایی که میشه از اینترنت پیداش کرد اینه ...

نمی دونم شمایی که طرفدار انیمیشن و جلوه های ویژه هستید تا چه حد به نوشتن داستان علاقه دارید... ولی من حتی قبل از این که با انیمیشن آشنا بشم... عاشق داستان بودم و حتی داستان هم نوشتم ...

توی این مقاله شما با قوانین داستان نویسی آشنا میشید و در آخر مثالی رو هم میخونید از انیمیشن شگفت انگیزان (که کمتر کسی هست که نگاش نکرده) که تمام اون قوانینی که گفته شده در اون لحاظ شده و این باعث میشه مطلبو بهتر درک کنین ... 

برای من که خیلی جالب و مفید بود ... امیدوارم برای شما هم همینطور باشه ...

کارُل لِسیاس Carol Lglesias تعریف مختصر و مفیدی از داستان ارائه می کند : ” کسی که به دنبال به دست آوردن هدفی است( خوب یا بد )، در این راه متحمل فشار یا زجر می شود.”
در این تعریف سه عنصر اصلی را می توان دید : کاراکتر یا شخصیت – هدف کاراکتر – کشمکش. بدون این عناصر ، داستان وجود نخواهد داشت.
۱- کاراکتر Character : کسی است که داستان از دیدگاه او مطرح می شود.
۲- هدف Goal : یک موضوع فیزیکی است که کاراکتر در صدد تصاحب آن است ( پرنسس، گنج، فرمانروایی و… )
۳- کشمکش Conflict :چیزی است که بین کاراکتر و هدفش قرار گرفته است ، بر سه نوع است:
• کاراکتر در مقابل کاراکتر Character Vs Character
• کاراکتر در مقابل محیط Character Vs Enviroment
• کاراکتر در مقابل خودش Character Vs Self

کشمکش ها ، مشکلات، موانع و وضعیت های دشوار را به وجود می آورند تا کاراکتر را در مقابل مخاطرات قرار دهند، کاراکتر باید به مقابله با این خطرات رفته و بر آنها فائق آید.

عناصر دیگری که در یک داستان وجود دارد، عبارت اند از :

محل Location : داستانها در مکان و زمان اتفاق می افتند، هر داستانی، نیازمند مکان – یا مکان های – خودش است.

لحظه ی آغاز Inciting Moment : در هر داستان؛ دنیای کاراکتر، نرمال و طبیعی است، تا وقتی که اتفاقی رخ دهد، این لحظه ، لحظه ی آغازین داستان است.

سوال داستان Story Question : لحظه ی آغازین، سوالاتی را در ذهن بیننده بوجود می آورد که باید در انتهای داستان به آن پاسخ داده شود.

مفهوم Theme : داستان بر اساس یک مضمون اصلی  بناست. این شالوده معنای اصلی فیلم است. مانند : آسیب رساندن انسان به طبیعیت. تکنولوژی در مقابل انسان و….

نیاز Need : کاراکتر، گاهی اوقات نیاز دارد چیزی یاد بگیرد، تا بتواند به هدفش برسد.

منحنی Arc : وقتی کاراکتر یاد گرفت، یک منحنی احساسی در درون او شکل می گیرد که او را متحول می سازد. مثال، تغییر احساس در انیمیشن کوتاه ” گوفر بروک ” گوفر از حالت خوشحالی به یاس و نا امیدی می رسد.

پایان و نتیجه گیری Ending/Resolution : داستان ، پایان یافته . تمامی سوالات به پاسخ رسیده، احساسات فروکش می کند.

در ۲۰ دقیقه ی اول فیلم، قهرمان باید وارد شود و اتفاقی بیافتد که او را داخل گرداب آشفتگی و هرج و مرج بکشاند، برای ساعت های بعد، با دشمنان بجنگد. در ۲۰ دقیقه ی آخر، قهرمان شکست می خورد و سپس در لحظات آخر پیروزی را جشن می گیرد. این روند، ساختار یک داستان کلاسیک است.

نظریه اسطوره شناسی جوژف کمپل Joseph Campbell (مردم شناس و سخنران آمریکایی) مراحل زیادی دارد، ولی به طور خلاصه شامل این موارد است :

• نشان دادن قهرمان Introduce the Hero. : قهرمان، شخصیتی که داستان بر اساس او نقل می شود. این قهرمان در دنیای معمولی خودش است.

• نقص قهرمان The Hero Has a Flaw : بیننده نیاز دارد که با قهرمان همذات پندراری کند تا بتواند با پیروزی های او همسو شود. پس قهرمان عالی نیست، بی عیب و نقص هم نیست. او یا به هوای نفس یا به خوبی، تن در می دهد یا خطایی از او سر می زند تا سرانجام سرنوشت او را به سوی پیروزی یا سقوط هدایت کند.

• اتفاق غیر منتظره Unexpected Event : چیزی باید اتفاق بیفتد تا دنیای معمولی قهرمان را عوض کند.

• به مبارزه طلبیدن Call to Adventure : قهرمان نیاز دارد تا هدفش را به اتمام برساند. ( نجات پرنسس، حفظ گنج و…) در مواقعی، قهرمان از این کار منصرف می شود، ولی تحت نصیحت دوستان و هم پیمانان خود قرار گرفته و ترغیب می شود.

• جستجو The Quest : قهرمان دنیای خودش را ترک می کند و به دنبال هدف به را می افتد. در این راه با دشمنان، امتحانات و … روبرو می شود. و با پشت سر گذاشتن این موانع به هدف می رسد.

• برگشت The Return : قهرمان بر میگردد.

• بحران The Crisis : چیزی در لحظات پایانی اشتباه است.

• مرحله نهایی The Showdown : قهرمان با آخرین چالش رودر روست، معمولا مرگ و زندگی، در برابر بزرگترین دشمنش قرار می گیرد. او باید از تمامی چیزهایی که آموخته، برای بدست اوردن پیروزی استفاده کند.

• نتیجه گیری The Resolution : این پایان، معمولا با پیروزی و موفقیت قهرمان همراه است.

در انیمیشن شگفت انگیزان The Incredibles محصول ۲۰۰۴ کمپانی پیکسار ، این روند به این شکل است :