طرفداران انیمیشن و جلوه های ویژه

اگه میخوای انیمیشن ساختن یاد بگیری؟ اگه سوالی در مورد انیمیشن و جلوه های ویژه برات پیش اومده؟! ... راهو درست اومدی!!

جعبه سیاه تخیلات! ... (در پشت صحنه فیلمهای تخیلی چه می گذارد)
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ٧:۱٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۸ آبان ۱۳٩٠
 

سلام دوستان خوبم!

متنی که می خوام بذارم ... متن جالبیه برای افرادی که از مرحله ی فنی تقریبا گذشتن و میخوان کارشون رنگ و بوی کیفی و حرفه ای بگیره!

2 بخش هست یکی که در مورد اینه که چجوری انیماتورها ... شات ها رو با فیلم تلفیق می دن و دومی هم توصیه های جالبیه برای ساختن جلوه های ویژه ...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0d/300_comparison.JPG

 


انیماتورهای جلوه های ویژه معمولا پدیده های طبیعی مانند: باران، باد ، آتش، سقوط بهمن، گرد و غبار ، مایعات، و… را ایجاد و انیمیت می کنند، که این خود نیازمند تسلط به مباحث ذره ای یا Particle System و در مواقعی Script نویسی است. تیم انیمیشن تکنیکی معمولا  روی شبیه سازی حرکات لباس Cloth، موها Hair و جمعیتها Crowd کار می کنند. این هنرمندان را معمولا Effects TD می گویند و در کمپانی های خارج از ایران، با نرم افزار های Hudini و Maya  یا با نرم افزار هایی که مختص خود کمپانی است کار می کنند.  جدال سر نرم افزار، چیز خوبی نیست !! البته به عقیده من :)

در ابتدای مرحله ی داستان نویسی و طراحی استوری بورد، یک یا دونفر از هنرمندان جلوه های ویژه در کنار کارگردان، در خصوص نحوه ی اجرای این شات ها به بحث و گفتگو می نشینند و سپس در تولید، گروهی متشکل از هنرمندان انیمیشن جلوه های ویژه، به سرپرستی Effects Lead روی شات ها کار می کنند. ( این پروسه در تولیدات ایران ما، نیست . داستان است و خواب و خیال ، در کل باید این موارد مطرح بشود، چون حقیقتا سفارش دهنده هیچ اطلاعی از روند ندارد، تولید کننده هم همینطور، صرفا به پول خوب درآوردن از انیمیشن اکتفا کرده اند و صدماتی واقعا مهیب، به بدنه ی تولید وارد می کنند… البته به عزیزانی که اینگونه نیستند، ارادت کامل داریم J، همه روزه می بینیم پروژه های ملی که تصویب میشه … ولی دلهره و نگرانی های ما، معلومه…..).
مرحله ی انیمیشن جلوه های ویژه، شروع نخواهد شد مگر اینکه انیمیت کاراکتر ها تمام شود. مسئولین این بخش، ارتباط تنگاتنگی با نورپردازان خواهند داشت، چراکه تاثیرات نوری نیز باید روی این جلوه ها ایجاد شده و در این بین، متخصصین نورپردازی نیز بتوانند در این باره به بحث و گفتگو بنشینند. به عنوان مثال : انیماتور های جلوه های ویژه، قطرات باران را به خوبی شبیه سازی کرده اند، در ادامه، هنرمندان نورپرداز، با ایجاد انعکاس ها و Rim Light ها، این قطرات را نمایان می سازند.

برنامه ریزی Planning در انیمیت

اولین چیزی که برای شروع انیمیت به آن نیاز دارید، برنامه ریزی است. اکثر انیماتورهای حرفه ای به شاگردانشان یاد می دهند ، “از کارتان هدف داشته باشید و بر اساس طرح و نقشه کار کنید “. ولی به این نکته ی مهم ، معمولا توجهی نمی شود. این مورد، مهمترین ابزار در میان ابزار های شما برای انیمیت کردن است. مخصوصا در چند سال اولی که به ساخت انیمیشن سه بعدی و خصوصا به طور تخصصی به مبحث انیمیت می پردازید. شما در این مرحله، اگر هدفتان را مشخص نکرده اید، نباید پشت سیستم بشینید و انیمیت کنید، قبل از شروع انیمیت هر شات از فیلمتان ، باید بدانید چرا پشت سیستم نشسته اید؟ منابع یا Reference هایتان را چک کنید، تصاویر تامبنل یا Thumbnail را کامل کنید تا بتوانید حرکات و بازی اصلی کاراکتر را روی کاغذ پیاده کنید، شاید این مرحله، یک مرحله “زاید” یا “اضافی ” برای شما باشد ( تلقی شود )؛ ولی باور کنید که این کار از هدر رفتن زمان و انرژی شما به صورت قابل توجهی خواهد کاست و کارتان را قدرتمند تر می کند. بسیاری از انیماتور ها از انجام این مراحل سرباز می زنند و به صورت از خود راضی می گویند : من می دونم چطوری این شات رو انیمیت کنم، فقط میشینم و انجامش میدم . ممکن است شات انیمیت شده OK بشود . ولی هیچ وقت اون چیزی نخواهد شد که باید باشد.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0d/300_comparison.JPG

منبع: http://puyanama.com