طرفداران انیمیشن و جلوه های ویژه

اگه میخوای انیمیشن ساختن یاد بگیری؟ اگه سوالی در مورد انیمیشن و جلوه های ویژه برات پیش اومده؟! ... راهو درست اومدی!!

استوری برد ... ( مباحث تکمیلی)
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ٧:٠٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۱ آذر ۱۳٩٠
 

بازم سلام

خب در مورد استوری برد چیزایی رو خودم گفتم ... حالا اینجا یه مطالبی هم هست که از سایتای دیگه دیدم و پسندیدم و ... هاهاها! ( چیه مگه!!) ... بگذریم ... خودم خوندم و دیدم خوب توضیح داده ... اونا رو هم در پایان این کامنت براتون میذارم ... منتها قبلش ... تو کامنت قبل من یه مثال اوردم که اون فیلم وسترن ست ... و کاملا هم ذهنیت ابتدایی اون کارگردان ( یا فیلمنامه نویس یا مدیر فیلمبرداری و یا ... ) رو نشون میده...

یه مثال دیگه ...

فیلم سینمایی محبوب ، مشهور و مورد علاقه ی من ارباب حلقه ها ...

استوری بردی که می بینید مربوط میشه به سکانسی که فرودو بگینز با اژدها سواره روبرو میشه و در حالی که اژدها سواره میخواد حلقه رو از اون بقاپه (و فضای خاصی هم از لحاظ آهنگ متن و لوکیشن داره این سکانس) سم میاد و جونشو نجات میده!

شما تصور کنین پیتر جکسون با خوندن متن فیلمنامه تو یه لحظه تمام این صحنه هایی که می بینید از جلو چشماش میگذره و شروع میکنه به طراحی صحنه هایی رو که به ذهنش ختور کرده و بعد از اون دیگه اون صحنه ها چیزی نیست که فقط خودش بتونه ببینه یا از ذهنش بپره ...

دیگه اونو میتونه برای دستیاراش یا مدیر فیلمبرداریش یا سرپرست جلوه های ویژه اش و یا تهیه کننده و ... نشون بده و نظرشونو بخواد ...

این میتونه در مورد فیلمنامه نویس هم صدق کنه ... یا مدیر فیلمبرداری و همچنین سرپرست جلوه های ویژه ...

اینم بگم که طراح استوری برد الزامی نیست که حتما یکی از این عوامل باشه ... اصلا میتونه یه شخص دیگه باشه... و یا اصلا میتونن یه گروه باشن برای خودشونو و سرپرست داشته باشن... مثل گروه جلوه های ویژه (که تعدادشون به 300 نفر هم گاهی وقتها میرسه البته فکر نمی کنم این تعداد برای طراح های استوری برد هم صدق کنه )...

کارشون هم به این شکله که با کارگردان و فیلمنامه نویس و سرپرست جلوه های ویژه و فیلمبرداری جلسه ای میذارن و در این رابطه که سکانس ها چجور ساخته بشه با هم صحبت می کنن ... حالا فیلمنامه نویس در مورد داستان حرف میزنه ( و اون طرحی که تو ذنش بوده) ... مدیر فیلمبرداری از این که شات ها و کادر ها و لنزها چطور تنظیم بشه نظر میده ... سرپرست جلوه های ویژه و کارگردان هم طرح نهایی رو به سرپرست گروه استوری برد میگه تا بره به همه ی اعضاش بگه و شروع به کار کنن!

اما چند تا سایت هم هستن که خوب اینو توضیح دادن مثل:

"استوری بورد ها ، تبدیل فیلم نامه به تصاویر مصور را فراهم می کنند . ایجاد و آماده سازی استوری بورد یکی از مهمترین ابزار ها برای کنترل داستان به صورت تصویری می باشد. همچنین قابلیت کنترل و مدیریت تک تک نماها ( Shot ) را به ما خواهد داد.استوری بوردها عموما شامل : کامپزوسیون ها Composition – توضیح حرکات شخصیت ها Action – حرکت دوربین Camera Moves – زمان Timing – دیالوگ Dialuge – توضیحات Discription – است. در آینده به انواع استوری بورد و کارکرد هر یک خواهیم پرداخت."

سایت پویا نما: http://puyanama.com/1389/305.html

"استوری برد یا تابلوی داستان به کارگردان کمک میکنه تا فضای نمایشی اثرش را از ذهنیت به عینیت تبدیل کرده و اندازه قابها و میزانسن ونور وترکیب بندی وبسیاری از الزامات فضای نمایشی را با دقت بیشتری انتخاب کنه.
تعریفی که اریک شرمن در کتاب کارگردانی فیلم در مورد استوری برد اورده اینه که "استوری برد عبارت است از طراحی مجموعه ای از پیش طرح های صحنه اصلی و قرار گرفتن دوربین در هر صحنه.استوری برد در واقع مانند ضبط تصویری از کلیت فیلم است قبل از اینکه فیلمبرداری شروع شود."
اگر کسی استوری برد با دقت ترسیم کند دقیقا بیننده متوجه میشه که چه اتفاقاتی قرار است در ان اثر بی افته.البته نماهای خوب صحنه های به یاد ماندنی تنها در کاغذ خلق نمیشه بلکه به شخص با استعدادی نیاز است تا انها را خلق کنه.در مجموع طراح استوری برد ابزاری است که یک نگاه اولیه ازانچه قرار است فیلم ایجاد کند را به وجود می اورد .شغل طراح استوری برد پیوند و تفسیر و طراحی چار چوب تصویری جریان روایت بر اساس فیلمنامه است."
سایت کافه دیزاین: http://cafedexign.com/showthread.php?t=11272