طرفداران انیمیشن و جلوه های ویژه

اگه میخوای انیمیشن ساختن یاد بگیری؟ اگه سوالی در مورد انیمیشن و جلوه های ویژه برات پیش اومده؟! ... راهو درست اومدی!!

مفهوم و کشمکش ها در داستان!
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ آذر ۱۳٩٠
 

سلام

چند شب پیش یه بحثی رو شروع کردم در باب داستان انیمیشن که به صورت اجمالی و تیتروار بودش و الان میخوام دو تا از این چند مبحث رو بازش کنم و بیشتر بهش بپردازم:

محل Location

کشمکش ها

لحظه ی آغاز Inciting Moment 

سوال داستان Story Question 

مفهوم Theme

نیاز Need

منحنی Arc

پایان و نتیجه گیری Ending/Resolution

---------------------------------------------------------------------------

کشمکش ها:

 

وضعیت یا مشکلی هست که مابین کاراکتر و هدفش قرار می گیرد و تنش را بوجود می آورد.
این کشمکش ها در چند حالت می تواند رخ دهد. مثل :

ذهن در مقابل نیروی عضلانی : یک نیروی بی رحم یا جانور، در مقابل قدرت ذهن و تکنولوژی قرار می گیرد.

فقر در مقابل مکنت : در مورد افرادی که برای رسیدن به تحصیل و پیشرفت هستند.

خوبی درمقابل بدی : کاراکتر های خوب، در مقابل کاراکتر های بد.

شجاعت و بقا : این کشمکش معمولا محیطی است. فاجعه ای رخ می دهد و در این موقعیت جدید محیط، تلاش برای بقا آغاز می شود.

وضعیت وسوسه انگیز : کشمکش هنگامی شکل می گیرد که کاراکتر در مقابل عدالت، خدا ، طبیعت و… بایستد.

موقعیت جدید : کشمکش در مورد کاراکترهایی است که در موقعیت جدید بر بدبختی پیروز شده و دوست می شوند.

داستان عاشقانه : معمولا بر پایه ی ارتباط عاشقانه دو نفر استوار است. آنها به هم می رسند یا جدا می شوند.

(هرچی این تنش بیشتر باشه داستان قشنگ تر میشه ... البته اینم باز سقف خودشو داره ... یهو نشه مثل سریال ستایش 5 ماه مردمو سر کار بزارن!)

---------------------------------------------------------------

مفهوم

داستانها معنی دارند، آنها فقط روایتی از چند حادثه نیستند. معمولا درباره ی چیزی عظیم و عمیق سخن می گویند. این معنی غالب داستان، همان مفهوم و ریشه ی داستان یا theme را شکل میدهد.
این ریشه ها معمولا بر اساس نیاز انسان است. مانند :
• نیاز فیزیکی
• نیاز عقلی
• نیاز روحی یا غیر مادی
در داخل این ۳ نیاز اصلی، ما شاهد عناصری از قبیل :
غذا – سرپناه – آسایش – مقبولیت – انگیزه / تحرک – عشق – فرمانروایی و…هستیم.
در فیلم های بلند انیمیشن، معمولا یک ریشه ی اصلی مورد بحث بوده و انشعابات آن در صحنه ها و کاراکتر های ثانویه گنجانده می شود.
این مفهوم، در فیلم ها آشکار نیست، بلکه با استفاده از احساس است. احساسی که می گوید :” من این فیلم رو دوست دارم، و مایلم دوباره ببینمش “

به عنوان مثال: در فیلم Iron Giant مفهوم اصلی این است :” شما به آنچه که انتخاب می کنید تبدیل خواهید شد” همان جمله ای که گیانت در انتهای فیلم بدان عمل کرد و تبدیل به قهرمان شد. او در نقطه ی اوج فیلم” Crisis “اسلحه نداشت، ولی با این انتخاب ، خود تبدیل به اسلحه شد و نیز یک قهرمان جاودانه گشت.
باید در مورد آن فکر کنیم و از خود بپرسیم که دغدغه ی اصلی این فیلم چیست؟ و به عناصری که برای بیان آن مفهوم استفاده شده دقت کنیم.
صرفنظر از تفاوت در زمان پخش، بودجه، پیچیدگی، منابع و… یک انیمیشن، نیازمند به شفافیت، سادگی در ساختار است. ایده ها برای یک فیلم انیمیشن معمولا با اهداف بزرگتری نسبت به انیمیشن های کوتاه هستند. در این صورت، نیاز به قهرمان، پردازش آن با تمامی عناصر داستانی با حساسیت خاص مد نظر است. قهرمان با کشمکش رودررو می شود ( چندین حادثه در چندین مکان ) تا وقتی به بحران برسند (روحی، روانی ، فیزیکی ) درسهایی که آموخته بود، تصمیم می گیرد و پیروز می شود. برای اکثر انیمیشن سازان، یک مفهوم کلی در نظر است، کشمکشها برای ایجاد و تشدید روند داستان با یک یا دو کاراکتر، یک یا دو فضا، و دیگر لوازم و نیاز ها که به پیشبرد داستان کمک کند.
لحظه ی آغازین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اولیه فیلم است. اتفاق غیر منتظره رخ می دهد، شاید در همان لحظه ی آغازین، این اتفاق رخ دهد. و ادامه داستان…
به طور خلاصه :
• کاراکتر به دنبال هدفی است
• اتفاقی رخ می دهد و او را به حادثه می خواند
• با کشمکش رو در رو می شود
• در اوج، همه چیز بد می شود
• نزدیک است تا همه چیز را از دست بدهد
• درسهایی می آموزد
• انتخاب سختی انجام می دهد
• در نهایت موفق می شود و به هدفش می رسد

داستان ها را نقل می کنیم تا :
• سرگرم شویم
• درس بکیریم
• خودمان را با دیگران مقایسه کنیم
• با دیگران گفتگو کنیم
• دنیا را از چشمان دیگران ببینیم
• یاد بگیریم ، چرا انسانیم؟

چرا اکثر فیلم ها شبیه به هم هستند ؟
• چون به نحو کلیشه ای از ساختار الگوی شخصیت ها استفاده می کنند
• چون شخصیت های محدودی دارند
• چون کشمکش های محدودی دارند
• چون مفهموم کم مایه یا کم ارزشی دارند
در فیلم های کوتاه انیمیشن، باید از تعداد کاراکتر محدود، فضای محدود، یک کشمکش و یک مفهموم استفاده کنید.

منبع اول

منبع دوم