طرفداران انیمیشن و جلوه های ویژه

اگه میخوای انیمیشن ساختن یاد بگیری؟ اگه سوالی در مورد انیمیشن و جلوه های ویژه برات پیش اومده؟! ... راهو درست اومدی!!

متحرک سازی در انیمیشن
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ دی ۱۳٩٠
 

سلام!

پیرو درخواست یکی از دوستان در مورد مقاله ای در باب متحرک سازی، مقاله ای رو آماده کردم؛ امیدوارم که بتونه کمکی باشه برای بهتر فهمیدن انیمیشن برای همه مون!

اول من یه توضیحاتی رو میدم بعد چند مطلب خوب و جالب رو هم که از گوشه کنار خوندم و خوشم اومد تقدیمتون می کنم!

صنعت انیمیشن و متحرک سازی پیشینه ای قدیمی داره حتی از سینما هم http://fa.toranjweb.com/images/big/wlk01.gifقدیمی تر! ... طراحی یک کاراکتر یا یک سکانس و یا یک محیط باز به شرط اینکه بخوایم عالی کار کنیم خیلی سخته؛ البته بستگی به این که ما تو چه سبکی کار میکنیم هم داره دو بعدی؟! (مثل تام و جری) سه بعدی؟! (مثل شرک)، کات اوت؟! (مثل انیمیشن ایرانی شکرستان ) و غیره. اما باید اینو بدونیم که متحرک سازی چندین برابر از این کار سخت، سخت تره و طاقت فرساتر ... چرا که شما باید به بیننده اینو القا کنین که این کاراکتر داره راه میره، داره میدوئه، داره میخنده، اینجا ناراحته، اینجا خوشحاله، عصبانیه و ...

خلاصه متحرک سازی یکی از اصلی ترین اساس انیمیشن هست که باید با ظرافت و دقت ساخته بشه! اما همونطور هم که عرض کردم، اینکه چقد وقت میگیره و وظایف شما در متحرک سازی چیه، بستگی به سبک انیمیشن شما داره!

در ایتدا که انیمیشن های دو بعدی تو بازار آقایی می کردن از دو روش انیمیشن روی طلق و انیمیشن روی کاغذ استفاده می کردن؛ اما با گذشت زمان وقتی انیمیشن ابعاد کامپیوتری و نوین به خودش می گیره، این سبک ها در انیمیشن های سه بعدی جاشونو به روتسکوپی و موشن کپچر می دن!

این هم لیست انواع روش های متحرک سازی به ترتیب از ابتدا تا امروز به همراه تعاریف مختصر:

- انیمیشن روى طلق:
در این روش طراحى‌ها روى طلق اجرا و رنگ‌آمیزى مى‌شود و سپس روى زمینه قرار مى‌گیرد.
 
- انیمیشن روى کاغذ:
در این روش، زمینه ساده‌تر انتخاب مى‌شود و تمامى اجزاى صحنه براى هر نقاشى مجدداً کشیده مى‌شود. در این روش از هر وسیله‌اى براى رنگ‌آمیزى مى‌توان استفاده کرد.
 
- انیمیشن بدون دوربین:
این شیوه از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش‌هاست، که با استفاده از نوار فیلم خام یا نور‌خورده و بدون دوربین ساخته مى‌شود. و روى هر فریم آن (پس از شفاف کردن فیلم) نقاشى انجام‌ مى‌شود. گاهى با خراش روى فیلم نور‌خورده نیز این تکنیک را اجرا مى‌کنند.
 
- بریدهٔ مقوا:
در این روش بریدهٔ مقوا ساخته یا بصورت کلاژ با مواد دیگرى شکل مى‌گیرد، و زیر دوربین کادر به کادر حرکت داده و فیلم‌بردارى مى‌شود.
 
- انیمیشن سه بعدی:
این تکنیک با فیلم‌بردارى تک فریم از پرسوناژهاى عروسکى یا هر پرسوناژ سه بعدى دیگر اجرا مى‌شود. امروزه این کار با استفاده از خمیر مجسمه‌سازى و موم و ... صورت مى‌گیرد و بعد حرکت داده مى‌شود.
 
- انیمشین با عکس:
در این روش از سوژه در حال حرکت عکس‌هاى پى‌درپى گرفته مى‌شود، و با انتخاب آنها و تغییرات دیگر، دور عکس‌ها بریده مى‌شود و روى پس‌زمینه‌ دلخواه قرار مى‌گیرد و فیلم‌بردارى مى‌شود. گاهى از فتوکپى بجاى عکس استفاده مى‌شود که جذابیت ویژه‌اى دارد.
 
- پیکسیلیشن:
در این روش، پرسوناژ زنده بازیگر نقش اصلى است و مقاطعى از حرکت او انتخاب شده و چند کادر فیلم‌بردارى مى‌شود، که با سرعت‌هاى متفاوت و مناسب، شکلى تازه مى‌یابد.
 
- تخته سنجاق:
در این روش هزاران سوزن در یک صفحه جاسازى مى‌شود و با تغییر ارتفاع این سوزن‌ها و نورپردازى از زاویهٔ بخصوص، تصاویرى بوجود مى‌آید.
 
- انیمیشن زیردوربین:
در این روش یک صفحهٔ شیشه‌اى را که از زیر نورپردازى شده انتخاب مى‌کنند و روى آن اجسام ریزى مثل ماسه، خرده‌چوب و ... ریخته به آن شکل مى‌دهند و با تغییر تدریجى و مرحله‌اى تصاویر و فیلم‌بردارى فریم به فریم ساخته مى‌شود.
 
- روتوسکپی:
در این روش ابتدا از پرسوناژهاى زنده فیلم تهیه مى‌شود و سپس با الکوترار دادن حرکت آنها، طراحى‌هاى جدید تهیه و فیلم‌بردارى مى‌شود.
 
- دنیامیشن:
با استفاده از روش نمایش از پشت، صحنه‌هاى عروسکی، با طبیعت و تصاویر واقعى از موجودات زنده پیوند زده مى‌شود و در واقع دنیال خیال و واقعیت درهم مى‌‌آمیزد.
 
- انیمیشن کامپیوتری:
از این روش تمام مراحل بوسیلهٔ کامپیوتر انجام و کامل مى‌شود.
 
- دیاگرام انیمیشن:
این روش بیشتر کاربرد آموزشى دارد و از شکل‌هاى ساده و خطوط و نقش‌ها استفاده مى‌شود.

 دو روش عمده ای که امروزه برای متحرک سازی ها استفاده میشه وحرکات زنده و طبیعی درش نقش اصلی رو ایفا می کنه روتسکوپی و موشن کپچر( از زیر مجموعه های انیمیشن کامپوتریه) که live-action/animation ( ترکیب زنده و انیمیشن) هم بهشون گفته میشه.

خب چون نمیخوام مطالب این پست زیاد بشه من مباحث کلی متحرک سازی رو به همین پست ختم می کنم و ایشاالله تو پست های بعد بیشتر در مورد روتسکوپی و متحرک سازی کامپیوتری و موشن کپچر توضیح میدم.

ممنون!

منبع