طرفداران انیمیشن و جلوه های ویژه

اگه میخوای انیمیشن ساختن یاد بگیری؟ اگه سوالی در مورد انیمیشن و جلوه های ویژه برات پیش اومده؟! ... راهو درست اومدی!!

آموزش های مصور 3DS MAX
نویسنده : امین کیانفر - ساعت ٦:۱٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۳ بهمن ۱۳٩٠
 

سلام!

چند وقتی بود تصمیم گرفته بودم علاوه بر مسائل تئوری در مورد انیمیشن، آموزش تصویری و عملی برنامه های انیمیشنی رو شروع کنم و الان میخوام به امید خدا عملیش کنم!

از برنامه ی 3ds max شروع کردم چون بهتر از هر برنامه ای درش تخصص دارم. آموزش هایی که میذارم از وبسایت های خارجیه منتها لطفش به اینه که توضیحات اضافه میدم و به سوالات دوستان هم در خصوص آموزش برنامه و کم و کیفش، پاسخ میدم!

بریم برای اولین آموزش که طراحی یه استخر خوشگله و با برنامه 3ds max ساخته میشه و برای تمام کاربرا ( هم مبتدی و هم حرفه ای) میتونه خوب باشه!

برای خوندن آموزش ادامه مطلب و نشونه برین!


خب شما در این آموزش یا tutorial می خواید یه استخر خوشگل و قشنگ بسازید! یه چیزی شبیه به همین عکسی که می بینید!

یه چیزی رو من همین اول بسم الله بگم، آخرش هم میگم! اصلا مهم نیست که کار شما دقیقا مثل این نشه (چون کار من هم دقیقا مثل این نشد و اصلا اصراری هم در این نیست) مهم اینه که ترفندها و روش های ساختش رو یاد بگیرین که در مورد خط ها (line) و poly هاست و بعد از یاد گرفتن اینها شما میتونید اجسام مشابه مثل سینک ظرفشویی، کاسه ، بشقاب و ... غیره رو طراحی کنین!

این آموز شبرای تمامی نسخه های 3ds max قابل اجراست و همه ی کاربرای مبتدی و با تجربه میتونن ازش بهر ببرن!

این کار در دو بخش طراحی (MODELING) و رنگدهی یا بافت دهی به اجسام و یا متریال (MATERIAL) هستش که اول از طراحی شروع کنیم:

 

01- ابتدا با کشیدن یک خط در نمای top کارم رو شروع می کنم. برای اینکار باید از قسمت geometry قسمت Shapes رو انتخاب کنم و بر روی line کلید کنم. دقت کنین که تنظیمات creation method دقیقا همین چیزی باشه که تو عکس هست!

در مورد شکل کشیدن میتونید هر طور دلتون میخواد اونو طراحی کنین (استخر خودتونهنیشخند) و همچنین میتونید مثل طرحی که گذاشتم بکشید ( این دیگه از اون قسمتای دلبخواهیه)

02- خب حالا برید رو قسمت modify و اونجا از سه قسمت vertex،segment و Spline اسپلین رو انتخاب کنین. بعد از انتخاب spline در قسمت های پایین تنظیمی به نام outline وجود داره که با تغییر اندازه ی اون از صفر به هر عدد دیگه ای یک لبه ی اضافی که خط شما اضافه میشه که باید شبیه همینی باشه که تو عکس اومده!

Now select the outline function and make a positive value for it (I used 0.5):

03- بعد از این شما با 2 خط روبرو هستین که کوچکترین خط قراره نقش کف استخرتونو بازی کنه پس باید بیاد پایین دیگه! درسته؟ ... میتونید مثل عکس با پارامتر پایینش بیارید یا اینکه به صورت هندل یا دستی(با استفاده از select and move) اونو پایین بیارین!

04- بعد از پایین اومدن باید این دو تا خط به هم وصل شن تا کم کم شکل و شمایل سه بعدی به خودش بگیره و شبیه استخر شه! اینکار رو توسط cross section  انجام بدین.

05- نوار کر کره ای modify رو باز کنین و از گزینه های موجود Surface  رو مثل شکل انتخاب کنین. surface  باعث میشه که به شکل 2 بعدی شما پولیگان اضافه بشه!

06- بازهم از قسمت modifery ایندفعه تغییردهنده Edit Poly رو انتخاب کنین برای اینکه کف حوض رو پر کنین چون وقتی سورفیس کردین فقط دور حوض ساخته میشه ( تو این قسمت خودم اشتباهات زیادی در حین ساختش کردم حتما اگر سوالی بود بپرسین) خب دیگه فکر کنم با متن انگلیسی و تصاویر خودتون راه بیافتین و نیاز به توضیح من نباشه! به هر حال اگه بازم متوجه نشدین بپرسین در اسرع وقت جواب میدم!

Now we have a surface for the plaster, but it needs some refining. Keep the border/edges selected and apply a chamfer effect to smooth out the bottom surface. I used a value of 0.1 with 2 segments:

Now add a meshsmooth modifyer with a value of 2 iterations to give it a more natural and realistic look. Then add another edit poly modifyer and select the border at the top of the mesh. Create a shape from the selection and name it "coping." Use the "smooth" selection for the shape type:

Now select the newly created shape, and add an outline with a negative value. I used -0.12 for my outline value:

Clone the selected shape (as a copy), name it "decking" and add another outline effect with a negative value. I used -1.5 as my value:

Select the "decking" object and delete the interior ring. This should be all that’s left of the decking shape:

Now add a "face extrude" modifyer to both shapes (coping & decking). Set the value to 0 on the amount. You should get a result similar to this:

Now to make things easier, let’s turn the decking area into a rectangle instead of keeping it the same shape as the pool. Add an edit poly modifyer to decking, go to "edge" selection, and use the quick slice tool to cut some edges into a shape of a rectangle:

Select and delete all of the polygons outside of the rectangular shape. You should have a result similar to this:

Now let’s add some water to the pool. Go back to the pool object and select an edge that’s at a level that you want your water to be at. In my case, it’s the fourth row from the top. Select any edge and press loop to select all the edges on that row. Create a shape from the selection and name it "water":

Add a face extrude modifyer to the water with a value of 0, you should get a similar result as below:

Now let’s take the top row of polygons of the pool interior and detach it from the mesh. We’ll use this set of polygons as our tiles:

The next step is to refine our tile mesh by multiplying the amount of horizontal polygons by 2. We’ll do this to make texturing the tile much easier and better looking (results may vary of course):

Now we’ve gone through the steps to create a basic interior shape for a pool and its surrounding surface. You can alter the geometry to add detail, such as extruding and chamfering the coping to make it look more realistic. Let’s move onto the texturing aspect of our model:

Section 2 – Texturing:

Select a tile material and apply it to the tiles. I used a free tile texture from the internet for my example:

http://telias.free.fr/textures_tex/floor/stone_vratza.JPG

Add a uvw mapping modifyer and choose "face" mapping. Depending on the individual texture, you may need to adjust the uvw mapping properties. Mine was a basic texture featuring 4 tiles on the square, so I kept my mapping properties default:

For the coping and decking I just used some stone textures and experimented with some material settings to get a nice looking area around the pool. I applied uvw mapping modifyers to both objects and just refined the texture maps until I got something desirable. Both the coping and decking are simple VRay materials with rgb 20, 20, 20 on the reflection with 0.7 reflection glossiness and stone textures for the diffuse and bump maps. I added a VRay displacement map for the decking to give it some depth and detail. For the water, I used a free material online and modified the bump settings:

http://www.vray-materials.de/all_materials.php?mat=1090

Final Result

Here’s my result following the texture phase. The plaster on the interior of the pool is just a standard VRay material with a white diffuse map and a noise map for the bump effects (fractal, size 0.01), so its effect is only slightly noticable:

Here are my lighting and rendering settings. I used a VRay Sun + Sky with a VRay Physical camera:

This concludes my tutorial and I hope this lesson has been valuable to you. If you have any questions or need assistance with anything from this tutorial feel free to email me, my contact information is below. If this tutorial has helped you in designing new pools for your architectural visualization scenes, I would definitely enjoy seeing your work! Thank you for taking my tutorial and be on the look out for some new material soon