نقد و بررسی تخصصی انیمیشن سینمایی" تهران 1500"... (مصاحبه با کادر فنی)

بهرام عظیمی: انیمیشن 1500 با نیت تحقق یک کار بزرگ شکل گرفت تا مردم را به سینما هدایت کرده و ثابت کند که ایرانی ها نیز قادر به ساخت یک انیمیشن بلند سینمایی هستند. البته این کار بیشتر از رویکرد بازاریابی و تجاری مورد توجه قرار گرفت. خیلی وقتها کارایی مد نظر ، یک شعار بیش نیست؛ در حالی که تهران 1500 یک انیمیشن صنعتی و هنری است که در صورت موفقیت ، هم تیم سازنده و هم تمام دستندرکاران صنعت انیمیشن در ایران را با سود زیادی روبرو خواهد کرد و در حقیقت می توان ثابت کرد که صنعت انیمیشن در ایران می تواند صنعتی پولساز باشد که در کنار آن ، شغل های زیادی نیز وجود دارد ؛ همانطور که ما در این فیلم ، حدود هشتاد نفر را درگیر کارهای تخصصی نمودیم. چنانکه برخی نظیر آقای حمید بهرامی به طور مقطعی و برخی نظیر آقای شادانفر  به صورت دائم در پروژه درگیر تخصص های خود بودند. لذا صنعت انیمیشن تعداد افراد متخصص را که اکثراً جوان نیز هستند، به خود جلب می کند. می توان گفت صنعت انیمیشن ، کاری پر رونق و با کلاس است که در کنار آن می تواند به صنعتی پولساز بدل گردد.

 


طی چندین سال اخیر شاهد حضور گروه زیادی از جوانان در این عرصه و حوزه های وابسته به آن بوده ایم. با این وجود تولید انیمیشن بسیار دشوار است . شاید بتوان به سادگی با در دست گرفتن یک دوربین هندی کم ساده و تدوین آن ، یک فیلم غیر حرفه ای و بد تولید کرد . اما حتی برای ساخت یک انیمیشن بد ، باید از دانش خوبی برخوردار بوده و در کنار آن ،به نوعی یک هنرمند نیز باشیم.
البته حرفه ای که در کنار انیمیشن مایلم به آن بپردازم ؛ ساخت بازی رایانه ای است. گرچه به نظر می رسد ساخت یک انیمیشن بلند نسبت به ساخت بازی رایانه ای ، دشوارتر و حساس تر باشد. ولی تقریباً عوامل درگیر ساخت انیمیشن نیز می توانند به ساخت بازی نیز بپردازند. معهذا در بازی رایانه ای ، مباحث فنی از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان گفت که در بازی رایانه ای ، هنرمندان در خدمت عوامل فنی  ، و در انیمیشن ، به نوعی عوامل فنی در خدمت هنرمندان هستند.
 



آقای علمداری ، فیلمنامه نویس اصلی این پروژه هستند. اگرچه ایده اولیه این کار در ذهن من شکل گرفت. پیش از حضور آقای علمداری با تهیه کننده این پروژه یعنی آقای ابوالحسنی صحبت شد. به زعم من ایشان با سرمایه گزاری بر این هنر سینمایی ، جرأتی به خرج دادند که نتیجه آن تا زمان اکران آن مشخص نیست. زیرا تا پیش از تهران 1500 هیچ تهیه کننده ای تجربه سرمایه گزاری بر یک چنین پروژه بزرگی را برعهده نداشته است. جالب است بدانید هزینه ساخت انیمیشن تهران 1500 سه چهار برابر ساخت یک فیلم سینمایی معمولی با بازی سوپر استارهایی نظیر خانم هدیه تهرانی و بهرام رادان بوده است.
آقای علمداری ،در نوروز 1387 چهارچوب اصلی کار را تعیین کردند. آقای حمید بهرامی ساکن آمریکا بوده و در شرکت Cartoon Network مشغول به فعالیت هنری هستند. ما حقیقتاً مایل بودیم که پروژه تهران 1500 را با هنرمندان شاخص ایرانی تهیه کنیم. با این وجود می دانیم این هنری است که به غرب تعلق دارد و ما وامدار این هنر در ایران هستیم. معهذا می خواستیم انیمیشنی تولید کنیم که بعنوان یک ایرانی به آن افتخار کرده و در عین حال ، در هنگام اکران آن در سایر کشورها ، هویت مان نیز محفوظ بماند. اینچنین تمام عوامل سازنده فیلم را از میان هنرمندان شاخص ایرانی برگزیدیم . گرچه سه چهار نفر ایشان از جمله آقای حمید بهرامی خارج از ایران هستند . ایشان از جلمه  ایرانی های وطن دوستی هستند که اگر چه مبلغ پیشنهادی ما بسیار کمتر از درامد شان در آمریکا بود ؛ ولی پذیرفتند که  در این پروژه باما همراه باشند. اینچنین تمام کانسپت ها از طریق اینترنت به دست ما می رسید.

 



حمید بهرامی : خوشحالم که در جمع هنرمندان ساخت بازی رایانه ای هستم. گرچه تصور می کردم که تنها تولید کنندگان بازی در این جمع حاضر باشند ؛ اما از خوش اتفاق دوستان عزیزم آقای دادگر ، آقای فصیحی و آقای دانش اشراقی نیز در این محفل حضور دارند.
از اینکه تا چه اندازه توسعه و تولید کانسپت های تهران 1500 می تواند برای شما جذاب باشد ؛ آگاهی ندارم. اما این طرح ها و تصاویر، گویای کل اتفاقات موجود در صحنه های فیلم هستند. همانطور که آقای عظیمی نیز اشاره داشتند ؛ من یک ماه قبل از تولید پروژه در جریان کار قرار گرفتم.برای من نیز بسیار جذاب بود و خوشحالم که برای اولین بار در ایران در یک پروژه وسیع و بهره مند از یک تیم حرفه ای شرکت دارم.

 


معمولاً برای کسی که قرار است از یک متن نوشتاری ، یک فضای تصویری را بوجود آورد ؛ اولین اتفاق رجوع به فیلمنامه است. طی صد سال آینده شاهد یک سری شلوغی ، ازدحام ، معماری منسجم و وارداتی ، و در کنار آن طراحی مختلف از سبک کلاسیک ، مدرن و حتی پست مدرن هستیم که ناشی از نگاه تنوع طلبانه جامعه ایران است. بی نظمی از جمله فاکتورهای خاص برای شهر بزرگی نظیر تهران بشمار می آید و با در نظر گرفتن آن ، ماهیت امروزی تهران را برای بیننده فیلم تداعی می کند. در عین حال ، از وسایلی که باید به شکلی متأثر از طراحی آینده باشد ؛ استفاده کردیم : از روبات ها گرفته تا اتومبیل های پرنده ، مسیرهای هوایی و تک تک مواردی که در فیلم بدان اشاره شده بود. در مجموع ، این فیلم تولید شد . گرچه خود به شخصه معتقد بودم که برای تهیه کانسپت های آن باید زمان بیشتری صرف شود. چیزی که حاصل شد ؛ نتیجه گفتگو با کارگردان بود که ایشان نیز  اغلب ، ایده های زیادی برای مباحث فیلم در نظر داشتند.

 

 

بهرام عظیمی : فیلم تهران 1500 ، آینده تهران را در ژانر کمدی به تصویر می کشد. یکی از چیزهایی که در آن زمان مشاهده می کنید ؛ طول عمر 160 ساله برخی افراد است . علت این امر آن بود که می خواستیم فرد خاصی را تا آنزمان زنده نگاه داریم و اینکه ، خوب یک سری از صحبتها نیز به زمان حال استناد می یافت. دوم اینکه روبات ها با انسان ها زندگی می کنند و سوم اینکه ، ماشین های پرنده وجود دارد. نقدی که براین موضوع است ؛ این است که چرا ما ماشین پرنده را از نمایش فیلم های انیمیشنی دیگر اتخاذ کرده ایم و بطور کلی از یک کلیشه بهره برده ایم؟ حال آنکه پیش بینی بسیار از افراد بر این است که در زمان آینده ، شاهد حضور اتومبیل های پرنده خواهیم بود. حتی بسیاری از کانسپت ها و نقاشی های ما ایرانی است . بطوری که یکی از این کانسپت ها به مدل پیکانی اختصاص دارد که تلوزیون ال سی دی پشت آن برای به نمایش گذاشتن تمام شعارهایی است که در پشت اتومبیل های امروزی می بینید. حتی برای این ماشین ، ما منبع انرژی که باعث به پرواز در آمدن آن می شود نیز بر روی آن تعبیه کرده ایم تا به هر چه واقع گرایانه تر سازی آن نزدیک شویم.

منبع:http://www.animationdata.com

/ 5 نظر / 108 بازدید
میلاد

امین جان کارت درسته ها، بعضی از پست های وبلاگت رو خوندم و لذت بردم دمت گرم آقا خیلی خوشم اومد. ایشالا موفق باشی

ali

شرمنده این که بخواهی از امکاناتی مکس بخواهی با ای مدت زیاد کار بکشی اسمش بلد بودن نیست گذاشتن نور و بافت کار سختی نیست 2 شرح تهران 1500 از لحاظ اماتور چیزی شبیه بازیهای فدیمی که در هر فریمیش هزاران اشکال داشته و فقط عکسی که با باتاترین کیفیت گرفنه شده بود از بازیگران تبدیل به بدترین کیفیت موجود شد نگین چون طنز بود همینا ادعای میکرنند که ما ارباب حلقه ارو میسازیم خواهشند

رم

کارتون بدی بود از نظر داستان

امیر

سلام ممنون http://ghabile.blogfa.com/post/146

داود

راستش خیلی خوشحال میشدم این انیمیشن خوب از آب در بیاد ولی با تمام احترام این یک افتضاح به تمام معنا بود. تا جایی که مشخصا در فیلم دیده میشد که تهیه کنندگان فقط قصدشان این بوده که کار رو هرجور شده ببندند. جدا از انیمیتهای بد حتی نکردند لباس کار کنند موها رو داینامیک کنند واینها همه به کنار نکردند یک اسکین درست حسابی بزنند. اصلا همه اینها به کنار نکردند دندان کاراکتر ها رو سر جاشون تنظیم کنند. در صحنه های اخر فیلم فقط یه باکس بود و مادر بزرگ در ان. کار اصلا تکسچر نداشت. اگر این کار رو یه پروه کوچک با 30 40 میلیون ساخته بودند انتظاری نبود اما من نمیدونم 4 میلیارد کجا رفته.(بالا یا پایینتر). نورپردازی فوق العاده بد بود و دیگر هیچ.